Jak jsme již zmínili, udržitelnost a odpovědnost představují velmi aktuální trend, který reaguje na změny klimatu i proměny společnosti a postupem času bude pravděpodobně jen sílit.
1. Trh
Pokud ho budete následovat a reagovat na něj, může vám pomoct se zviditelněním na trhu. Čím dál více lidí při výběru produktů nekouká jen na ceny nebo otevírací dobu prodejny – dle studie IPSOS z května 2018 je to přes 53 %. Hlavně mladší generace se zajímá také o to, zda firma myslí na budoucnost, jaký má dopad na okolí nebo v jakých podmínkách jsou produkty vyráběny.
2. Instituce
Pokud implementujete určitá opatření s dobrým dopadem do budoucnosti, budete se soustředit na ekologii a na spokojenost svých zaměstnanců, můžete si zvýšit důvěryhodnost u bank a dalších institucí. Dnes jsou velmi diskutovaná ESG kritéria nebo CSR report, na jejichž základě se rozhodují třeba investoři, kteří udržitelnost a společenskou odpovědnost velmi zohledňují.
3. Zaměstnanci
Firmy, které myslí na budoucnost a na svůj dopad na životní prostředí, jsou také atraktivními zaměstnavateli – opět se k tomu dostáváme – hlavně mladší generaci už netrápí jen plat a pracovní doba, ale chtějí dělat tam, kde se bere v úvahu dopad na přírodu i na lidi.
4. Legislativa
Změně klimatu se začíná přizpůsobovat také EU – mluví se o ESG reportování, o uhlíkové neutralitě, redukci odpadu, přechodu na obnovitelné zdroje apod. Většina je zatím v procesu plánování, nicméně to nebude dlouho trvat a plány se promění v platnou legislativu. Když začnete už teď, budete o krok napřed před ostatními, kteří se stejně budou muset na vlastní udržitelnost zaměřit.
5. Finance
Udržitelnost může znamenat i významnou finanční úsporu. Ať už se rozhodnete pro energetický investiční projekt nebo vložíte peníze do energetického managementu, snížíte nejen své spotřeby energií, ale také své výdaje. Při současných cenách elektřiny a plynu to navíc dává smysl více než kdy předtím.