Největší fotovoltaika v Ústeckém kraji roste toto léto na střechách firmy Aisan v Lounech. Pro výrobce dílů do aut a důležitého zaměstnavatele je tohle prvenství, ale sekundární záležitost. Daleko důležitější je pro něj to, že se po letech technických překážek povedlo projekt konečně uskutečnit, a firma tak vykročila směrem k uhlíkové neutralitě. Už teď totiž plánuje zapojit i další obnovitelné zdroje a energetiku obecně využít i jako lákadlo pro nové zaměstnance. Do fungování japonské firmy, která myslí udržitelně a ekonomicky zároveň, nechává nahlédnout manažer Michal Morávek.
„V průběhu léta instalujeme na střechy budov dvě fotovoltaiky o celkovém výkonu 1,6 MWp, a to hned z několika důvodů. Zdražení energií způsobilo, že evropské výrobky jsou zase o něco méně konkurenceschopné, tímto je vracíme ještě víc zpátky do hry. K využití obnovitelných zdrojů nás ale čím dál víc motivuje i naše japonská centrála, a také faktor ESG, který je v automotive čím dál silnější,“ vypočítává Morávek. Zatímco některé firmy se v kontextu ESG tváří, že pokud není uzákoněno, téma neexistuje, Aisan už poslední dva, tři roky v duchu nové legislativy reportuje svým největším zákazníkům, jakými jsou automobilky Renault nebo Toyota."
Využívání energie ze solárů je u vás dlouholeté téma. Jak se vyvíjelo?
O prvních nápadech jsme se bavili už někdy v roce 2010, kdy panovaly vysoké výkupní ceny za elektřinu. Tehdy jsme ale narazili na problém, že technologie byla příliš těžká, střecha by ji nezvládla. Věděli jsme, že když započítáme i zátěž navlhlým sněhem, můžeme si na metr čtvereční střechy dovolit maximálně 75 kilogramů, a to nám tehdejší technologie neumožňovaly. Znovu jsme se k tématu vrátili v roce 2017, tentokrát jsme přemýšleli nad soláry na carporty, ale to zase nevycházelo finančně. A potřetí to bylo v roce 2021, kdy už jsme cíleně oslovili PKV a dostali se konečně do finiše. Obecně v Aisanu je hledání nových zdrojů energie kontinuální proces, sám jsem tady od roku 2001 a krok za krokem jdeme dopředu pořád. Nedovedu si představit, že si někdy řekneme „teď už nám to stačí“.
Neměl jste potřetí obavu, že to zase nevyjde?
Vývoj jsme sledovali celou dobu a věděli jsme, že už se technologie posunuly natolik, že už by to mělo vyjít. Řešili jsme hlavně dvě věci – cenovou nabídku a možnosti dotace, přičemž nejdřív se nabízelo jedno schéma, ale to se zpozdilo, takže jsme nakonec využili dotaci z Národního plánu obnovy. Další věc byly odhady zátěže střechy, přičemž technicko-ekonomická studie byla ze strany PKV součástí cenové nabídky. Uskutečnění projektu předcházela technická měření, příprava a zpracování projektové dokumentace. Přijeli dva kolegové z PKV s dronem, natočili si lokalitu a všechny aktuální pozice hromosvodů, světlíků a vzduchotechniky, což bylo v našem případě velmi důležité, protože střechy máme členité. V případě menší ze dvou hal, kde máme dnes soláry o výkonu 800 kWp, jsme mohli reálně využít jen asi 30 % plochy, protože zbytek tvoří povinné odstupy. Na obou halách se ale po zapojení do systému dostaneme ročně na výkon na úrovni 20 % naší roční spotřeby.
Jak vám to pomůže v byznysu?
V mnoha ohledech. Momentálně se jedná o investici, ale při dnešních cenách energií máme spočítanou návratnost na pět let – aktuálně nám to dělá úsporu 6 milionů ročně. Instalací fotovoltaiky si snižujeme cenu každého kusu výrobku, navíc efektivněji sledujeme uhlíkovou stopu, kterou také výrazně snižujeme. A i kdybychom do projektu šli i bez dotace, tak právě ona nám pokryje 35 % nákladů, a to je také dobrá zpráva.
Vy už jste dnes ale dál, plánujete nasazení dalších obnovitelných zdrojů. Co to bude?
Hledáme úspory, kde to jen jde. Zefektivňujeme třeba i drobnými aktivitami ve výrobě, kde se to projeví na spotřebě stlačeného vzduchu, elektřiny i plynu. Hlavně to poslední je u nás kvůli tavení hliníku velká položka. Energie jsme výrazně ušetřili také snížením vytápění v halách. Doposud jsme na tom nešetřili, drželi jsme komfortní teploty 21 nebo 22 stupňů i v zimě. Zákon přitom umožňuje jít až na 16. My jsme nakonec snižovali vytápění na 18 s tím, že další přirozené teplo vyrábí použité technologie, takže ve výsledku je to víc. Dohromady jsme ale třeba jen na plynu dokázali uspořit 20 % spotřeby. Do budoucna hodně uvažujeme o větrné elektrárně. Nechceme žádný obrovský větrník, ale zkrátka něco, co by pokrylo dalších asi 30 nebo 40 % spotřeby, kapacitně do 500 kW. Nechceme rušit okolí, na druhou stranu v Lounech jsme na otevřené ploše za městem, fouká tady opravdu celý rok, takže je to výhodné.
Uvažujete o kompletním pokrytí z obnovitelných zdrojů?
Směřujeme k tomu. Aisan je původem japonská společnost, naše vedení má myšlení v tomto gardu nastavené už léta, takže nás ani nepřekvapilo, že se stejným směrem vydala Evropská unie. Reporting, který je pro některé dodavatele pro automotive v posledních měsících nový, my už pro naši japonskou centrálu děláme léta. Podáváme měsíční výkazy spotřeby paliv a energií, vody a podobně. K tomu v okolí vysazujeme zeleň, organizujeme zaměstnanecké rodinné dny, spolupracujeme s městem Louny a ozeleňujeme společně průmyslovou zónu.
Má to stejně i vaše konkurence nebo ostatní firmy v průmyslových zónách v okolí Loun?
Vidíme, že všichni smýšlíme podobně, my jsme ale s realizací nejdál. Hodně se to odvíjí od akčnosti managementu. Máme štěstí v tom, že vždycky, když se u nás něco řeší, tak daný člověk má pravomoc i chuť a energii na to změny prosazovat. Schválí se přímo u nás na místě, nenásleduje takové to dlouhé kolečko přes zahraniční management, kde se to někde ztratí, což je situace, kterou znám od kolegů facility manažerů z jiných firem.
V jaké jste teď fázi s vaší elektrárnou?
Panely máme na místě. V srpnu je u nás celozávodní dovolená, kdy se vypnou všechny budovy, takže uděláme práce v rozvodnách a připraví se přívod. Může se to zdát jako velká logistická akce, v době, kdy se sem navezly panely vč. hliníkové konstrukce, a jeřáb je usazoval, to zabralo pár parkovacích míst, ale pro firmu naší velikosti to není problém. Když si to vezmu od prvotní studie, projekt nám zabral hodně času, protože nás nezvykle zbrzdilo stavební řízení a chybějící lidé na úřadu, ale já jsem optimista. Už teď nám to dává větší pocit bezpečí, buduje nám to energetickou nezávislost.
Počítáte i s přetoky do sítě. Jak s nimi budete nakládat?
Budeme je mít, protože od pátku do nedělního večera nevyrábíme, stejně tak v době celozávodní dovolené. Už teď koketujeme s myšlenkou, že až se uzákoní komunitní energetika, mohli bychom díky dodatku ke smlouvě tuto energii za adekvátní cenu sdílet se zaměstnanci jako firemní benefit. Je to pro nás důležité téma, protože nezaměstnanost je dnes hodně nízká a my teď potřebujeme nabírat, což v konkurenci všech firem v průmyslových zónách v okolí není jednoduché. Proto na benefity dbáme a hledáme nové, na které budou lidé slyšet.
O AISAN INDUSTRY CZECH
Firma o 630 zaměstnancích produkuje díly, které jsou součástí palivového a výfukového systému aut a motocyklů. Dodává je většině největších automobilek včetně značek Toyota, Renault, Nissan, Volvo nebo Harley Davidson.
V čem nejvíc oceňujeme práci PKV?
Lidé z PKV od začátku naší spolupráce vystupovali jako partneři s uceleným rozhledem a zkušenostmi v oblasti fotovoltaiky a dotačního managmentu, což bylo přesně to, co jsme potřebovali. Díky jejich zkušenostem projekt probíhá hladce. Po celou dobu spolupráce bylo vždy jasné, co a jak bude probíhat, a v případě vynucených změn PKV vždy reagovalo bez zbytečných prodlení. Od prvotní technicko-ekonomické studie přes projektovou dokumentaci, statické posouzení, organizaci výběrového řízení až po vyřízení žádosti o poskytnutí dotace a získání stavebního povolení běželo vše jako „na drátkách“ nebo chcete-li dnešní mluvou „mělo to to správné flow“.
ROLE PKV
U projektu jsme stáli od prvotního návrhu fotovoltaické elektrárny, na základě kterého se vedení společnosti Aisan rozhodlo pokračovat v investičním záměru, a tak jsme začali pracovat na projektové přípravě FVE. Zařídili jsme smlouvu o připojení fotovoltaických výroben do distribuční soustavy ČEZu, zpracovali statické posudky a vypracovali projektovou dokumentaci FVE. Následně jsme si projekt nechali schválit hasiči, a když jsme měli vyjádření všech dotčených orgánů státní správy, podali jsme žádost o povolení stavby na stavební úřad. Během vyhodnocování žádosti ze strany poskytovatele dotace jsme se pustili do výběru zhotovitele FVE, kterým se stala firma ČEZ ESCO. Po dokončení realizace se postaráme také o podotační servis v celé době udržitelnosti, což je v rámci Národního plánu obnovy, z kterého bude elektrárna podpořena, stanoveno na 5 let.
,,Společnost ČEZ ESCO využila možnost ucházet se ve výběrovém řízení o zakázku výstavby fotovoltaické elektrárny pro společnost Aisan. Samotné výstavbě předcházela úspěšná projektová příprava, během které byla zajištěna smlouva o připojení, zpracována dokumentace pro stavební povolení a bylo zajištěno stavební povolení. Instalace fotovoltaické elektrárny na střechách dvou výrobních hal probíhá bez významných komplikací, a to i díky příkladné součinnosti ze strany společnosti Aisan. Zahájení montážních prací proběhlo dokonce s předstihem oproti plánovanému harmonogramu. ČEZ ESCO standardně staví instalace s výkonem nad MWp, přesto tento projekt vnímá jako velmi důležitou referenci v daném kraji."
David Veselý, ČEZ ESCO
Director of Green Energy Segment
Děkujeme panu Morávkovi za rozhovor a společnosti Aisan za svěřenou důvěru!
Získejte strategického partnera pro projekty v energetice. Připravíme pro vás projekt vaší vlastní fotovoltaické elektrárny.
Získejte strategického partnera pro projekty v energetice. Připravíme pro vás projekt vaší vlastní fotovoltaické elektrárny.
Děkujeme za vaši zprávu! Už je na cestě k nám a to znamená, že míč je na naší straně. Co nejdříve se vám ozveme s nabídkou pro realizace fotovoltaiky a s návrhem termínu bezplatné konzultace.
Jejda, něco se pokazilo. Zkuste prosím odeslat formulář později znovu.